
Jij in De Lawei
Maak samen met je klas en andere scholen in één dag een indrukwekkende theatervoorstelling, met als hoogtepunt een spetterend optreden in de grote zaal van De Lawei.
De dag begint met een groepsfoto, die gebruikt wordt voor de flyer die 's avonds bij de voorstelling wordt uitgedeeld. Vervolgens gaat iedereen aan de slag met verschillende workshops, begeleid door ervaren theaterprofessionals. Acteren, muziek maken en dansen: het gebeurt allemaal! Maar ook achter de schermen is er veel te ontdekken en zijn er veel taken. Denk aan het ontwerpen van decors en kostuums, en het leren van grime. 's Avonds brengen alle kinderen alles samen tijdens een spectaculaire show op het grote podium. Familie, vrienden en bekenden zijn van harte welkom om te komen kijken!
Voorafgaand aan de Jij in de Lawei-dag komt een medewerker van De Lawei op school het project toelichten. Dan kiezen de kinderen ook het onderdeel waar ze aan mee willen doen.
De voorstellingen zijn gebaseerd op klassieke theaterstukken, aangepast aan de belevingswereld van de leerlingen. Denk aan moderne bewerkingen van verhalen zoals Odysseus, Peer Gynt, Midzomernachtsdroom en Romeo & Julia. Deze tijdloze verhalen vormen de basis van veel hedendaagse series en films. Jij in de Lawei biedt leerlingen de kans om hun talenten te ontdekken, zowel op als naast het toneel.
Deze activiteit sluit aan op de volgende SLO-leerdoelen:
-
Dans: Leerlingen ontwikkelen hun bewegings- en uitdrukkingsmogelijkheden. Ze leren hun lichaam als instrument te gebruiken en ontdekken de coördinatie, spierbeheersing en ruimtelijke oriëntatie.
-
Drama: Leerlingen leren hun ideeën en gevoelens uit te drukken en te herkennen door middel van theater. Ze ontwikkelen vaardigheden in het verbeelden van thema's en emoties.
-
Muziek: Leerlingen ontwikkelen hun muzikale vaardigheden door te zingen, spelen en luisteren. Ze leren hun (zang)stem goed te gebruiken, ontwikkelen hun gehoor en werken aan motorische speelvaardigheden.
-
Beeldend: Tijdens het project "Jij in de Lawei" ontwerpen kinderen decors en kostuums, leren ze over grime, en maken ze posters voor de voorstelling. Dit sluit aan bij het leerdoel beeldend, omdat ze actief bezig zijn met het creëren van visuele elementen die bijdragen aan de theatervoorstelling.
-
Cultureel erfgoed: De voorstellingen zijn gebaseerd op klassieke theaterstukken zoals Odysseus, Peer Gynt, Midzomernachtsdroom en Romeo & Julia. Door deze tijdloze verhalen te verkennen en te bewerken, krijgen kinderen inzicht in belangrijke culturele en historische werken die een blijvende invloed hebben gehad op de kunst en literatuur.
informatie
- Groep 5-6
- De Lawei
- Theater, Divers
.jpg)

%205.jpg)

.jpg)

Durf te dromen! - onderbouw
- Oktober 2025 t/m maart 2026
- Museum Dr8888
- Groep 1-2, Groep 3-4


WE DOEN HET SAMEN
Nadrukkelijk zoeken we samenwerking met vakdocenten en collega-instellingen uit Smallingerland en Noord-Nederland. Zo worden de muziek-, dans- en theaterlessen gegeven door gedreven docenten uit de regio en trekken we graag op met professionele gezelschappen uit het noorden. Daarnaast is het mogelijk om via dit educatieprogramma projecten af te nemen bij collega-instellingen in Drachten, zoals Poppodium Iduna en Museum Dr8888. Samen met deze cultuur- en educatiespecialisten maken en presenteren wij zo een kwalitatief en flexibel aanbod voor de scholen en bouwen we aan structureel cultuuronderwijs voor ieder niveau. Het cultuureducatieprogramma is mede tot stand gekomen door samenwerking met o.a.: Poppodium Iduna, Stichting Aerosol, Elzer Educatie, Meeuw jonge theatermakers, Dance Company 058, Het Houten Huis, Duda Paiva Company, Maas theater en Dans, Hatogkroller, Muziek Compleet, De Kleine Regenboog, Muziekopleiding Opmaat, De Verkadefabriek, Museum Dr8888, Drumschool Drachten, Johannes Reijenga, Pianoles Petra Braaksma, Laura van Hal, Het Ministerie van Onverichter Zake, Keunstwurk, One Day Artist, ID Theatre Company, en vele anderen.