ALGEMENE VOORWAARDEN
Informatie
Alle informatie over de verschillende deelprojecten is te lezen op de website van de Cultuureducatie De Lawei https://educatie.lawei.nl/.
Inschrijving
Na inschrijving voert u aanvullende gegevens in (contactgegevens van de groepsleerkrachten, aantal leerlingen per groep en eventuele bijzonderheden voor de planning) via deze link.
Planning
De rondleidingen, workshops en projecten worden in samenspraak met de gastdocent en de school ingeroosterd via deze link. Voorstellingen en films vinden op de voorgestelde data plaats.
Wijzigingen
De Lawei probeert zo flexibel als mogelijk om te gaan met de roostering. Bij ziekte van de gastdocent wordt gezocht naar een inhaalmoment. Indien twee weken voor aanvang een pakketonderdeel geannuleerd wordt door de school dan worden naast de pakketprijs de gemaakte kosten doorberekend.
Toezicht
De Lawei vraagt van alle gastdocenten die op regelmatige basis les geven een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren. Mocht er samengewerkt worden met een gastdocent op incidentele basis dan houden we het vier-ogen-principe aan. Daarnaast gaan wij er vanuit dat het toezicht op de leerlingen een gedeelde verantwoordelijkheid is met de school.
RICHTLIJNEN THEATERBEZOEK
Deze richtlijnen zijn bedoelt voor scholen die met een aantal leerlingen een voorstelling in Schouwburg De Lawei gaan bezoeken. Om dit bezoek zo prettig mogelijk te laten verlopen vindt u hieronder een aantal richtlijnen die, ondanks dat enkele voor zich spreken, toch goed zijn om nog eens met de leerlingen door te nemen.
Leerlingen:
Het bijwonen van een theatervoorstelling is anders dan naar de bioscoop gaan. De acteurs staan “live” op het podium en moeten zich kunnen concentreren op hun spel, dit geldt ook voor de licht- en geluidstechnicus die in de zaal zitten. Reageren op dat wat er op het toneel gebeurt is leuk, maar andere dingen kunnen storend zijn:
-
Toiletbezoek: ga voor aanvang van de voorstelling naar het toilet zodat niemand tijdens de voorstelling de zaal hoeft te verlaten.
-
Jassen en tassen: laat je jas en tas in de garderobe.
-
Eten en drinken: neem geen eten en drinken mee in de theaterzaal.
-
Telefoneren: zet de mobiele telefoons uit. Het gebruik van je telefoon tijdens de voorstelling is storend voor de spelers, de techniek en ook voor andere mensen in het publiek. Ook mogen er geen foto’s of filmpjes gemaakt worden (dit geldt ook voor docenten).
-
Plaatsen: ga zoveel mogelijk vooraan zitten in de zaal en sluit aan. Blijf tijdens de voorstelling op je eigen stoel zitten. Voor spelers is het heel vervelend om tegen lege stoelen aan te kijken, daarom vullen we de zitplaatsen vanaf de eerste rij.
-
Respect voor spelers: de acteurs op het toneel staan ‘live’ te spelen. Dit betekent dat ze jou ook kunnen horen en zien. Heb respect voor de spelers op het toneel en bewaar de gesprekken met je klasgenoten voor na de voorstelling.
Docenten:
Mocht u de indruk hebben dat er tussen de leerlingen een groep zit die wellicht voor problemen kan zorgen is het verstandig deze al voor aanvang uit elkaar te halen. Zet de begeleidende docenten goed verdeeld over de zaal en plaats een extra begeleider bij mogelijke “raddraaiers”. Een standaardregel is: 1 docent op 15 leerlingen.
Mocht er nu een situatie ontstaan waarin het wenselijk is om in te grijpen dan kan een docent een leerling mee de zaal uit nemen. Eventueel kan contact gezocht worden met de technici die in de zaal zitten. Het is handig als een aanspreekpunt van de school zich voorafgaand aan de voorstelling bekend maakt bij de technici.
In het uiterste geval wordt de voorstelling stilgelegd, maar dat willen we natuurlijk voorkomen.
Bovengenoemde situatie is natuurlijk niet wenselijk en ook eigenlijk nooit nodig. We gaan ervan uit dat de leerlingen goed voorbereid naar het theater komen en dat er voldoende begeleiding aanwezig is om één en ander prettig te laten verlopen.
Bekijk ter voorbereiding in de klas dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=7nRIFIQuKkA
WE DOEN HET SAMEN
Nadrukkelijk zoeken we samenwerking met vakdocenten en collega-instellingen uit Smallingerland en Noord-Nederland. Zo worden de muziek-, dans- en theaterlessen gegeven door gedreven docenten uit de regio en trekken we graag op met professionele gezelschappen uit het noorden. Daarnaast is het mogelijk om via dit educatieprogramma projecten af te nemen bij collega-instellingen in Drachten, zoals Poppodium Iduna en Museum Dr8888. Samen met deze cultuur- en educatiespecialisten maken en presenteren wij zo een kwalitatief en flexibel aanbod voor de scholen en bouwen we aan structureel cultuuronderwijs voor ieder niveau. Het cultuureducatieprogramma is mede tot stand gekomen door samenwerking met o.a.: Poppodium Iduna, Stichting Aerosol, Elzer Educatie, Meeuw jonge theatermakers, Dance Company 058, Het Houten Huis, Duda Paiva Company, Maas theater en Dans, Hatogkroller, Muziek Compleet, De Kleine Regenboog, Muziekopleiding Opmaat, De Verkadefabriek, Museum Dr8888, Drumschool Drachten, Johannes Reijenga, Pianoles Petra Braaksma, Laura van Hal, Het Ministerie van Onverichter Zake, Keunstwurk, One Day Artist, ID Theatre Company, en vele anderen.